Dry needling

Wat is dry needling

Door middel van een ultra dunne naald worden spieren langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht. Dry needling is een techniek die zeer geschikt is voor het behandelen van myofasciale pijn en deze triggerpoints.

Dry needling in de Hoeksche Waard

Dry needling in de Hoeksche Waard kan maar via een aantal speciaal daarvoor opgeleide fysiotherapeuten. Fysioconnect is als een van de eerste praktijken in de Hoeksche Waard gestart met dry needling.

Maar wat is dry needling nu precies?

In de fysiotherapie praktijk aan de Koninginneweg in Oud-Beijerland hebben we inmiddels heel wat succesvolle casussen behaald. Denk aan hoofdpijnklachten, sportblessures als een runnersknee , hamstringklachten, schouderklachten, nekklachten, fibromyalgie maar ook het verbeteren van klachten die gepaard gaan met een artrose aan het heupgewricht.

Dry needling: niet hetzelfde als acupunctuur

Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet. Die blijven daar enige tijd zitten en invloed hebben op de ’energie’ in het lichaam.

Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld. Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren: zgn ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in

• Pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’

• Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten

• Verminderde kracht in de betrokken spier(en)

• Pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen

• Tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan

• Acuut moment – bijv. door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel

• Chronisch – bijv. door een langdurig verkeerde houding en/of RSI/CANS

• Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. bij gips, brace of een sling

• ‘Slappe’ ligamenten in bijv enkels en/of knieën

• Psychologische factoren, zoals stress en depressie

• Voetafwijkingen, instabliliteit en/of verschillen in beenlengte bijv. na een botbreuk of operatie

• Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen.

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van kortere duur.

Wat gebeurt er daarna?

U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Wat kost dry needling?

Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor dry needling hieronder.

Snel een afspraak maken?

Schrijf je dan in in ons patiënten portaal en maak een afspraak. Bent u al ingeschreven? Dan kunt u gewoon inloggen met uw gegevens.

Speciaal opgeleid

Dry needling in de Hoeksche Waard kan maar via een aantal speciaal daarvoor opgeleide fysiotherapeuten. Fysioconnect is als een van de eerste praktijken in de Hoeksche Waard gestart met Dry needling.

“De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints”

Introductie

In deze video wordt in het kort uitgelegd wat een triggerpoint is. Heeft u nog vragen of wilt u vrijblijvend kennis komen maken? Neem dan contact met ons op.

Fysioconnect heeft in totaal 3 behandellocaties.

Openingstijden locaties.

• Hoofdvestiging Oud-Beijerland
    Maandag:
    Dinsdag:
    Woensdag:
    Donderdag:
    Vrijdag:
    07:30 – 21:00 uur
    07:30 – 18:00 uur
    07:30 – 22:00 uur
    07:30 – 18:00 uur
  • Locatie ’s-Gravendeel
    Dinsdag:
    Woensdag:
    Donderdag:
    07:30 – 22:00 uur
    07:30 – 21:00 uur

Direct contact opnemen met uw therapeut.

Vul het formulier in en wij nemen contact met u op.

4 + 2 = ?

Fysioconnect